Saturday, 5 March 2011

pnat nye mniti alam remaja.....

hahahahahaha......cer tengok tajuk tu.....bagi remaja kat luar sana epal yakin sesangat yang ramai orang akan rasa mende nie.....macam2 cabaran masa alam remaja nie....mesti ramai yang tertanya2 nape epal cakap macam nie kn????????epal pun remaja macam korang jugak....dalam meniti alam remaja nie,banyak benda yang epal da lalui....kadang2 epal rase terlalu mencabar buat epal...tp berkat doa epal,alhamdulillah epal boleh lalui zaman remaja epal nie dengan tenang....epal x ada bakat nak tulis2 macam kawan2 epal yang lain,ini la hasil tulisan epal yang x seberapa nie....epal cuma nk luah kan apa yang epal rasa dan apa yang epal da lalui dalam hidup epal nie.....kadang2 epal rasa sedih sangat2...kadang2 rasa x ada orang yang suka kan epal dalam hidup diaorang...emmmm....itu la perasaan manusia nie kan....cepat sangat buruk sangka....hahahaha pape pun,epal doa kan remaja2 kat lua sane tu boleh hadapi semua cabaran alam remaja nie.....

Wednesday, 2 March 2011

suka duka epal....

hari nie epal rse byk sgt masa epal...so epal nk tlis skit bnda2 yg da jd dlm hdp epal...kdng2 ad bnda yg but epal sdih.gmbra n insaf ble mnjadi makhluk allah nie,,......dlu mse thn epal ambk pmr,epal pnah kne tduh mncuri handphne ckg epal sndri....btpa sdih ati epal ble kne tduh mcm tu....byg kn la ag bpe bln je epal akn ambk pmr...epal x bleh msuk kls mse ckg tu ajr...so epal lpak la sorg2 kt tmpat lain....mse tu rse malu sgt....tp ad kwn2 epal yg faham,diaorg support epal...kuat kn smngat epal...last2 ad bdak yg simpati ngan epal,tnjuk kt rakaman video yg bkti kn epal x salah....ad org lain yg ambik...bdak tu lari xtau ke mna....ckg tu pn da minx maaf ngan epal...tp epal rse maaf tu x ad mkne klu nk dbanding kn dgn prsaan mlu yg epal n fmly alami...smpai ble2,epal akn igt prstwa tu...emmm....moral nya,jgn la kita tduh sseorg tnpa bkti yg kukuh...kesan nye akan mnimpa org lain dan dri kita sndri....biar lah kita tersalah mengampun jgn tersalah menghukum......

khasiat saya.....

Kajian mengenai khasiat epal dan jusnya disahkan terbukti meningkatkan kesihatan dan fungsi jantung. Jus yang mengandungi phytonutrient boleh melambatkan pengoksidan kolesterol yang tidak baik, iaitu proses pertumbuhan penyakit jantung.
Serat epal pula membantu proses penghadaman dengan mengeluarkan asid organik sewaktu bertindak balas dengan bakteria dalam usus.
Kandungan asid butrik juga merupakan sumber makanan sel usus yang dapat membasmi pertumbuhan sel kanser usus.
Selain itu epal juga kaya dengan serat. Lima gram serat dalam sebiji epal bersamaan dengan 20 peratus serat yang diperlukan oleh manusia dalam diet harian.
Ia juga berfungsi sebagai pengimbang lemak yang baik, khususnya untuk kanak-kanak yang gemar mengambil makanan segera.
Malah kajian yang dilakukan oleh saintis British juga membuktikan kunyahan epal mampu mengubati masalah sakit gigi dan selaput tatar yang merosakkan gigi.
Bukan itu sahaja, di Jepun, penyelidik mendakwa amalan mengupas buah epal dapat mengaktifkan bahagian hadapan otak iaitu bahagian yang mengawal pemikiran logik, imaginasi dan penilaian. -

epal d plkn.......

hahahahaha...mse mle2 dpt tau epal dpt g plkn,mnjerit bkn main,,,,,,tp bkn mnjerit sbb srnk,tp........epal xnkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk peg....mse tu epal da t'byang2 ap akn jd kt epal klu epal g sne...da la bdn kcik,mau nye diaorg lenyek2 epal nant...tp epal nsib baik sbb epal x dpt pggln 1 nie....tggu je la pggln ke 2 xpn 3 nant....smbil tggu mse tu,epal kne la kuat kn fizikal n mental epal....tkt x bleh than lak kt sne nant....huhuhuhu.....yg best nye,epal skarng nie ngah tggu nk dpt lsen....hehehehe wlau pn epal lmbat ambk lsen,skrng2 nye epal ad gak lsen nie....soooooo....xpyh mlu ble nk mula kn stu bnda yg baru.....

nasi goreng......bessssssssssssssttttttt...

pg td my mom msk nasi greng...i2 pn lpas epal pksa2 sbb epal nk mkn sblm g keje...sdppppppp btl nasi greng yg mak buat...btl la kte org.... x ad mskan yg pling best dri mskan mak....tp yg best nye,,,,mak epal nie pndai sgt bab2 msk nie....mak pndai msk mskan thai....sbbbbbbbbb.....mak epal org thailand....hehehehe....dlm nsi goreng mak td,mak ltak byk btl cili padi....mmng pdas glerrrrrr.....tp xpe...epal ttp suke sbb mak yg msak....hehehehehe

Tuesday, 1 March 2011

epal...wowwww soooo sweeeettt....

firstly nk greet sume org...epal bru ag buat blog nie...byk ag bnda kne blaja...nk tlis byk2 pn x tau nk tlis ap...pape pn buat sume,klu ad bnda yg kte bleh kongsi,jgn la sgan2 ye...shre je kt blog epal nie....